Motywacja i ustawianie celów
Wojtek Herra z Psychologii Sportu porusza temat motywacjnej funkcji celu.
Jak dobrze stawiać sobie cele? Jak przygotowywać sobie wizję celu tak, aby była motywująca?
W literaturze dotyczącej stawiania celów bardzo często znajdujemy informacje o tym, że dobrze postawiony cel powinien być SMART. SMART to akronim od "Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Time-bound), czyli:
* Specyficzny - jasno zdefiniowany (w cyfrze, parametrze - np. zająć pierwsze miejsce, osiągnąć określoną wagę),
* Mierzalny, czyli efekty są mierzalne,
* Ambitny - czyli wysoko postawiony,
* Realny - czyli możliwy do osiągnięcia,
* Określony w czasie.
Należy dbać o to, by cel nie był tylko pozytywnym krokiem do przodu, ale był również ambitny, ale i realny, np. do danego dnia osiągnę dany progres mierzalny w dany sposób.
Dla Psychologii Sportu dobry cel spełnia 2 kryteria:
* jest osiągany
* rośnie.
Co to znaczy? To znaczy, że taki cel jesteś w stanie każdego dnia realizować, a następnego jesteś w stanie go podnieść. Zatem, jeśli chcesz dowiedzieć się, jak dobrze ustalić cel, zawsze najpierw wykonaj pomiar początkowy. Zobacz, gdzie jesteś dziś, a następnie dbaj o to, by jutro mieć lepszy wynik.
ZOBACZ TEŻ:
* Motywacja i cele w crossficie - Psychologia Sportu
* Rozciąganie górnych części ciała po treningu siłowym
* Słodziki - czym zastąpić cukier w diecie? - J. Mauricz